Wat je kan leren van Trump


06 januari 2020
Categorie: Algemeen

Wat dacht je toen je deze kop las? “Marjolein, wat zeg jij nou? Jij vindt die oranjeharige clown toch een verschrikkelijke man en een gevaar voor de wereldvrede?”. Klopt, maar ik heb wel je aandacht.

 

We hadden toch met z’n alleen nooit gedacht dat deze gek president van Amerika zou kunnen worden? En toch lukte het hem. Ondanks schandalen, onderzoeken en een afzettingsprocedure zit hij na drie jaar nog steeds in het Witte Huis. En het zou me niet verbazen als hij daar ook na de verkiezingen in november mag blijven. Wat je ook van hem vindt, in zijn communicatie is hij dus succesvol, hij bereikt precies wie en wat hij wil bereiken.

 

Daarom drie communicatielessen die jij als ondernemer van Trump kan leren.

 

Trump weet precies wie zijn doelgroep is en wat ze nodig hebben, wat hun problemen en behoeftes zijn. Hij praat hun taal, zegt exact wat ze willen horen. En dat is ook wat jouw klant wil horen: dat jij precies de oplossing voor hun probleem of uitdaging bent.

 

Trump is ook compleet zichzelf, hij heeft een hele duidelijke mening. What you see is what you get, bij alles wat hij doet of Twittert. Zijn achterban weet dus precies wat ze aan hem hebben. Als een pitbull houdt hij vast aan zijn ideeën en verkiezingsbeloftes. Ook al kan hij die waarschijnlijk helemaal niet waarmaken, zijn kiezers krijgen het idee dat hij voor hun door het vuur gaat.

 

Trump trekt zich echt he-le-maal niks aan van wat anderen van hem denken. Over de hele wereld bekijkt men hem met een mix van wantrouwen, leedvermaak en minachting. Met zijn verbale diarree op Twitter schoffeert hij menigeen, van slachtoffers van rampen tot wereldleiders. Maar kritiek uit de rest van de wereld interesseert hem geen fluit. Die komt namelijk niet van degenen die hem in het zadel hebben geholpen en dat dit jaar weer moeten doen, zijn kiezers. Nou wil ik niet zeggen dat je mensen maar ongefilterd mag kwetsen of flexibel met de waarheid mag omgaan. Maar voor veel ondernemers zou het goed zijn om zich wat minder aan te trekken van wat anderen ‘wel niet zullen denken’. Dat remt je in je zichtbaarheid. Laat gewoon zien wie je bent en waar je voor staat. Dat is wat jouw klanten willen weten, waarom ze zaken met je willen doen. Dat anderen daar wat van vinden, maakt toch niet zoveel uit?

 

Dus be like Trump. Maar: don’t be like Trump!

 

Marjolein Hettinga | De CommunicatieHelpdesk