Succesvol Verkopen in de jaren ’20 – aanpak om je eigen verkoopeffectiviteit te vergroten


28 januari 2020
Categorie: Algemeen

Wat merk jij eigenlijk in jouw dagelijkse praktijk van de veranderingen die de afgelopen twee decennia hebben plaatsgevonden in het verkooplandschap? Verkooptrainers, social media experts en aanbieders van slimme technologische diensten binnen het commerciële vakgebied claimen dat koud bellen passé is, dat chatbots nú al efficiënter en effectiever kunnen verkopen dan een gemiddelde verkoper en dat met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie het beroep van verkoper het komende decennium misschien wel helemaal overbodig wordt.

 

Feit is dat online sales zowel in B2C als B2B een steeds grotere rol speelt. Een ander belangrijk feit is dat de uitgaven aan online marketing en advertentiebestedingen al jarenlang het hardst groeit ten opzichte van andere mediabestedingen. Vindbaarheid, zichtbaarheid en aantrekkingskracht zijn de belangrijkste pijlers van een goede online marketingstrategie.

 

In de praktijk herken ik een aantal positieve ontwikkelingen maar ook negatieve gevolgen, met name aan de kostenkant, en die wil ik graag benoemen.

 

Neuromarketing
Het valt me op dat neuromarketing steeds meer gemeengoed is geworden. Niet alleen aankoopbeslissingen van consumenten worden op die manier beïnvloedt maar ook ondernemers laten zich graag voorspiegelen dat ze in minder tijd, met minder budget een beter resultaat kunnen behalen. Bij de voortdurende zoektocht naar groei en meer rendement zijn ze geneigd om de ratio bij inkoopbeslissingen op het gebied van (online)marketing uit te schakelen. Helaas leidt dit niet zelden tot teleurstellingen en relatief hoge kosten voor leads.

 

Zelf doen of uitbesteden?
Wat me ook opvalt is dat ondernemers “luier” lijken te worden. Onder het mom van “wij moeten doen waar we goed in zijn” wordt leadgeneratie en zelfs sales steeds vaker uitbesteed, leidend tot extra kosten, lagere conversie en uiteindelijk hoge verkoopkosten per nieuwe klant. Wat op het eerste oog dus slim lijkt valt in praktijk vies tegen en levert een niet-duurzame vorm van leadgeneratie op.

 

Mijn advies zou zijn om zelf content te plaatsen op enkele kanalen waarvan jij weet dat je doelgroep daar actief is. Blijf zelf heer en meester over je content en verval niet in plichtmatige en weinig effect sorterende bijdrages die nauwelijks relevant of waardevol zijn voor je netwerk.

 

Conclusies en aanbevelingen
Blijven ontwikkelen, verbeteren en gebruik maken van nieuwe technologie is cruciaal. Alle clichés zijn van toepassing, stilstand is achteruitgang, als je blijft doen wat je in de jaren ‘10 deed blijf je krijgen wat je kreeg, én als jij het niet doet, doet een ander het wel en verlies je het van je concurrent.

 

Deze column is een samenvatting van het artikel “Succesvol Verkopen in de jaren twintig”. Het volledige artikel is te downloaden op https://www.omzetcoaching.nl

 

Franck Fielemon