Blog door Annemarie van Gaal
In mijn hoofd verdeel ik ondernemers altijd in twee groepen.
De eerste groep zijn de mannen en vrouwen die het altijd beter weten. Je kent ze vast wel. Ze zijn overtuigd dat het product of de dienst die ze leveren, perfect is en dat daar niet aan gesleuteld hoeft te worden. Je hoeft hen niets te vertellen, want zij weten namelijk ook precies waar hun klanten zich bevinden en hoe die bereikt moeten worden. Als het niet goed gaat met hun bedrijf, ligt het altijd aan anderen zoals de oneerlijke concurrenten of verkeerde leveranciers. Het ligt nooit aan hen. Een voorzichtige suggestie over andere markten, nieuw verdienmodel of een aanpassing aan hun product of dienst is aan dovemansoren gericht. Je hoeft hen namelijk niets te vertellen: Zij weten het zelf het beste.
De tweede groep zijn de ondernemers die zich kwetsbaar durven opstellen. Natuurlijk proberen zij een zo goed mogelijk product te maken of dienst te leveren, maar zij realiseren zich ook dat het altijd beter kan. Ze bedienen met succes een bepaalde markt of doelgroep, maar ze weten ook dat er altijd andere en grotere markten zijn. Dus zijn ze continu op zoek naar nieuwe inzichten en tips om het nóg beter te doen en hun bedrijf te laten groeien.
Voor een buitenstaander lijkt het alsof de eerste groep ondernemers, gepassioneerder is over hun bedrijf dan de tweede groep. Maar passie is niet altijd een goede leidraad, want je kunt er gemakkelijk aan ten prooi vallen. Ik noem een faillissement van een ondernemer uit de eerste groep dan ook vaak een passieval: Je bent zó gepassioneerd over je eigen product of dienst en zó overtuigd van je eigen overtuiging, dat je je mee laat voeren in je passie tot het te laat is.
Nee, de tweede groep ondernemers en bestuurders doen het meestal beter. Zij staan open voor nieuwe inzichten, aanpassingen en andere benaderingen van de markt. Zij willen hun bedrijf laten groeien en omarmen ieder advies dat zij aangereikt krijgen en de technologische hulpmiddelen die hen daarbij gaan helpen.
Groeien doe je niet door een overdreven passie voor je product of dienst aan de dag te leggen, of door een superieure houding aan te nemen. Groeien doe je door iedere dag opnieuw te kijken naar wat slimmer, duurzamer en beter kan. Hoe goed je het ook doet en hoeveel succes je ook hebt, er is altijd een verbeterde versie van je bedrijf mogelijk. Waarom zou je tevreden zijn met de omvang van je bedrijf als je ook kunt groeien?