‘Continuïteit is belangrijker dan winstmaximalisatie’

BV Leiden richt de spotlights op Hart Voor De Zaak


Hart Voor De Zaak vierde afgelopen zomer het 25-jarig bestaan. Dat was een jaar later dan gepland, want het van origine Leidse bureau is op 14 november 1996 mede opgericht door Ramses Braakman. Hart Voor De Zaak is een merkenbouwer met alle diensten in huis die je van een full-service reclamebureau mag verwachten, onafhankelijk van media en middelen. ‘Moeten ze bij u zijn, dan moet u bij ons zijn’ is een slogan die duidelijk aangeeft wat Hart Voor De Zaak doet.

Communicatiestrategie, branding, design, online en offline campagnes; vanuit een geïntegreerde aanpak weten de elf specialisten van Hart Voor De Zaak hun opdrachtgevers verder te helpen. Het leveren van hoogwaardig, strategisch en creatief werk is onderscheidend voor Hart Voor De Zaak. Het bureau is al lid van BV Leiden sinds het ontstaan van de ondernemersvereniging. Waarom het jubileum een jaar later werd gevierd dan de bedoeling was, komt doordat Hart Voor De Zaak vorig jaar augustus door omstandigheden gedwongen uit Leiden verdween en verhuisde naar volledig duurzaam gerenoveerde barakken met een industrieel design op het Marinevliegkamp in Valkenburg. “Dit is een geweldige locatie. Echt een geluk bij een ongeluk”, stelt Ramses.

Wie zijn de klanten van Hart Voor De Zaak?
“Ons klantenportfolio is groot en divers. We werken het meest voor landelijk opererende bedrijven en organisaties (o.a. VillaArenA, Ahold), ook voor een aantal internationale opdrachtgevers (o.a. Disney). Dat loopt uiteen van TV-campagnes voor consumenten tot een gepersonaliseerde mailing voor bedrijven. En alles daartussenin. We doen ook veel regionale en lokale campagnes waar we heel trots op zijn (o.a. RMO, Trakteer jezelf op Leiden, Easyfiets). Ook werken we al sinds de oprichting samen met startende ondernemers om hen verder te helpen. Sommige van deze starters zijn uitgegroeid tot grote ondernemingen die wereldwijd actief zijn. Hoe gaaf is dat!”

Wat doet Hart Voor De Zaak om klanten te werven en te behouden?
“Onze relaties zijn duurzaam. Voor een aantal opdrachtgevers mogen we al 26 jaar ons creatieve werk maken. Dat zegt wat over de manier waarop we zakendoen. Altijd vanuit partnership en wederkerigheid. Contact gaat bij ons voor contract. Net als familiebedrijven geloven wij dat continuïteit belangrijker is dan winstmaximalisatie. Door continu in de relatie te blijven investeren, behouden wij klanten. Dat trekt ook klanten aan die bij ons passen. Het merk Hart Voor De Zaak is ijzersterk. Dat versterken we ook al jaren door veel voor onze maatschappelijke omgeving te doen, in de vorm van sponsoring, ondersteuning of actieve deelname in besturen van organisaties. We trachten voortdurend de verwachtingen van onze opdrachtgevers te overtreffen. Dat zit in ons DNA. We willen altijd die lach op het gezicht van onze klanten zien, daar worden we blij van.”

Hart Voor De Zaak is nu gevestigd in Unmanned Valley, een gebied voor innovatie. Hoe passen jullie daarin?
Ik ben al 25 jaar business coach van startende ondernemers, een van de leukste en meest dankbare dingen om te doen. Ook hier zijn we met onze kennis alweer actief voor diverse start-ups die gevestigd zijn in Unmanned Valley. Bijvoorbeeld start-ups gericht op de drone industrie. Actieve betrokkenheid bij Unmanned Valley was ook een van de voorwaarden van de Rijksvastgoeddienst, beheerder van het voormalige marine vliegveld. Er zitten hier veel start-ups die veel over hun product weten, maar dat product vermarkten is iets heel anders. Daar helpen wij hen bij.”

Wat betekent BV Leiden voor Hart Voor De Zaak?
“Mijn vader was vroeger nauw betrokken bij Leidse Vereniging voor Industrie (LVI). Toen wij op de Schipholweg begonnen, werden wij lid van Leiden Centraal, een ondernemersvereniging voor het gebied rond het station. Dan had je ook nog MKB Leiden. Het was heel erg versnipperd. Je wilt toch met z’n allen zorgen voor meer inspraak bij de gemeente. Leiden Centraal en het LVI zijn samengegaan en MKB Leiden sloot zich daar ook bij aan. Dat werd later BV Leiden. Vanuit onze visie op de omgeving en maatschappij zijn wij al lid sinds onze oprichting in 1996. Het levert je een groot netwerk op. Zeker voor startende ondernemers kan dat goed van pas komen. Daarnaast is het goed dat BV Leiden vertegenwoordigd is in de stadsbrede belangenbehartiger Ondernemend Leiden.”

Momenteel hebben we te maken met diverse crises. Hoe ga je daarmee om?
“We blijven ons focussen op datgene waar we goed in zijn. En natuurlijk verstandig omgaan met je geld. Een bonus is dat we gehuisvest zijn in een duurzaam pand, met zonnepanelen en zonder gas.”

Hoe kan de gemeente het Leidse ondernemersklimaat ondersteunen?
“Het college zou zich meer moeten inzetten voor de ondernemers. Kijk, de woningbouwopgave is een serieus probleem. De stad kan eigenlijk alleen maar inbreiden. Er moet dus rücksichtslos iets veranderen. Je zou in mijn optiek de Oostvlietpolder moeten gebruiken om daar een hypermodern bedrijventerrein te maken dat volledig duurzaam gebouwd is en zelfvoorzienend met zonnepanelen etc. Dan kun je van daaruit de stad bevoorraden met elektrisch vervoer. Je creëert zo schuifruimte. Bedrijven kunnen naar een andere plek en daar komt woningbouw voor in de plaats. Als je bijvoorbeeld op De Waard een groene woonwijk kunt bouwen, dan zit je toch prachtig aan het water. Maar dan moeten de bedrijven daar wel eerst een behoorlijk alternatief worden geboden.”

Waar sta je over vijf jaar met Hart Voor De Zaak?
“Als het goed is, staan we rond 14 november ergens in een mooie stad in Europa om met ons team ons 30-jarig bestaan te vieren.”



STAY IN TOUCH

Copyright 2021 - BV Leiden - All rights reserved.

Rabobank NL58RABO0170708535

K.v.K. 28108576

BTW : NL819299273B01



OVER BV LEIDEN

Stationsweg 26

2312 AV Leiden

E. info@bvleiden.nl

T. 071 5127885